Zala Völgye Kosárközösség

belépés / regisztráció
belépve maradok
jelszóemlékeztető
jelszóemlékeztető
0
A kosár zárásáig
A kosarad még üres.
Helyi 1%
Kezdőlap Önkéntes Kézikönyv

Önkéntes Kézikönyv

 

Kedves Önkéntes! 

A kezedben tartott kézikönyv célja, hogy segítse a Kosár Önkénteseket (továbbiakban: önkéntesek) eligazodni a Zala Völgye Kosárközösség (továbbiakban: Kosár) önkéntes programjában és ezáltal a lehető legjobb együttműködés jöjjön létre az önkéntesek és a Kosár között. 

Ennek érdekében a kézikönyvben megtalálod a legfontosabb elveket, kereteket, szabályokat, melyek elősegítik együttműködésünket. 

Miért van szükség szabályokra, hiszen önkéntesek vagyunk? 

A Kosár működése folyamatos változáson megy keresztül, így a mindennapi ügymenet is a változásokhoz igazodik, amelyet közös tapasztalataink szülnek meg. Az egyik örömteli változás, hogy a Kosár folyamatos növekedésben van, nő a vásárlók, a gazdák és az önkéntesek száma is. Ahhoz viszont, hogy ennyi ember képes legyen együttműködni, kellenek a közösen átgondolt és felállított szabályok, mely nem korlátozni, hanem segíteni szeretnék a hatékony munkát. 

 

Milyen ügyet, küldetést szolgál az önkéntes a Kosárban? 

A Zala Völgye Kosárközösség egy közösség által támogatott mezőgazdasági kezdeményezés, mely a helyi termelők termékeinek eljutását segíti a helyi fogyasztókhoz. Hiszünk benne, hogy a Kosár tevékenysége hosszútávon elősegíti a helyi gazdaságfejlesztést és Zalaszentgrót és környékének élelmiszer önrendelkezését, ezzel elősegítve a társadalmi fenntarthatóságot és gazdagítva minden környékbeli és helyi lakost. 

Kit hívunk önkéntesnek a Kosárban? 

A Kosárban azokat hívjuk önkéntesnek, akik önként, belső indíttatásból vállalnak felelősséget az ügyünkért, és ennek érdekében szívesen dolgoznak is érte, tekintet nélkül arra, hogy azért kapnak, vagy nem kapnak ellenszolgáltatást (költségtérítést, jutalmat, terméket, fizetést). Amennyiben a Kosárban a termelői felajánlások, pályázataink, a Kosár forgalma lehetővé teszi a legaktívabb, (a legtöbb energiát és időt áldozó), legelkötelezettebb önkéntesek ellenszolgáltatást is kaphatnak, amiről a Kosár vezetősége dönt. Ettől azonban Őket ugyanúgy önkénteseinknek tekintjük.  

Mihez járul hozzá az önkéntes a Kosárban?  

  • A Kosárnak, mint közösségi vállalkozásnak, alulról jövő civil szerveződésnek, az önkéntesség a fő motorja, az önkéntesek tevékenysége által lehet a Kosár rendszerét működtetni.  

  • Ennél is fontosabb, hogy a Kosár tevékenységében való lelkesedésből, elkötelezettségből származó aktív részvétel, ami létrehozza a közösséget. 

  • A Kosár önkéntesség lehetőség arra, hogy az itt élő emberek megtapasztalják, tudnak tenni a saját sorsuk jobbítása érdekében. 

Hogy épül fel a Kosár? 

A közösségi összefogás mögött a ZalaMag Egyesület áll, mint jogi személy, így a Kosár bevásárló közösség működtetése az Egyesület egyik tevékenységi köre. Az Egyesület Elnöke Molnár- Fallmann Szabina.

A Kosár rendszer 3 alappillére: az önkéntesek, a termelők és a vevők. 

Az önkéntesek

A körök rendszere

A felelősségvállalás mértéke szerint épül fel a körök rendszere. A legbelső körben vannak azok az emberek, akik a legtöbb feladatot és a legnagyobb felelősséget vállalják. Ahogy haladunk kifelé, a feladatok és a felelősségvállalás mértéke csökken. A körök átjárhatóak, az élethelyzettől függően lehet bennük kijjebb vagy beljebb menni. Ami fontos, hogy egyértelmű legyen, hogy ki mit tud vállalni, kitől mit várhat a Kosár. Ennek meghatározását is segíti ez az Önkéntes Kézikönyv.

Termelők, termékelőállítók, kézművesek 

Jelenleg a Kosárba nagyjából 20 termelő, termékelőállító, kézműves hozza be az áruját. 

Vevők 

A regisztrált fogyasztók köre napról napra bővülő kör. 

A Kosár önkéntes program alapelvei 

A Kosár vásárlói közösség a kölcsönös bizalmon és felelős gondolkodáson alapszik, mely: 

  1. a termelő részéről a minőségi termelést, és a tisztes megélhetéséhez szükséges árkialakítást várja el,  

  2. a vásárló részéről a fogyasztásának felelősségteljes tervezését és a megrendelt áru pontos átvételét, és kifizetését,  

  3. az önkéntes részéről pedig azt, hogy felelősségteljes legyen a munkák vállalásában és megvalósításában. Azaz ha valaki a Kosárban önként elvállalt egy munkát, akkor tudatosítsa magában, hogy ez innentől a kötelessége. Ha annak megvalósításában akadályoztatva van, azaz nem tudja elvégezni, akkor keressen maga helyett helyettesítőt, és minél hamarabb értesítse erről az önkéntes koordinátort. 

 

A Zala Völgye Kosárközösségben csak az lehet önkéntes, aki vállalni tudja, hogy átadási nap önkénteseként kezdi és megtapasztalja a lényegét a Kosár Közösségnek, látja a munkafolyamatokat. Miután részt vett 3 átadási nap munkájában, az átadásnapi koordinátorral vagy a vezetőség egy tagjával közösen megkeresik a rendszerben számára leginkább megfelelő helyet!

Az átadási nap pörgős, folyamatos probléma megoldásból álló munkafolyamat, ezért fontos, hogy az önkéntesek figyeljenek egymásra, a rutinosabbak segítség azokat, akik még most tanulják. A problémákra, hibákra való figyelemfelhívás empatikusan, udvariasan, elfogadóan történjen. A problémák, konfliktusok megoldása során mindenki tartsa észben, hogy csak az nem hibázik, aki nem dolgozik!  

Kik segítenek az önkénteseknek? 

A legbelső kör:  gondoskodik az önkéntesség, mint szervezeti rendszer fejlesztéséről. Felelősséget vállal a közösen elfogadott önkéntes irányelvek érvényre juttatásáért. Ha azt tapasztalja, hogy a gyakorlat ellentmondásba kerül az irányelvekkel, akkor kezdeményezi azok megváltoztatását. 

Önkéntes koordinátor: Nála futnak be az önkéntes jelentkezések, segíti a beilleszkedésüket, szervezi a munkájukat, gondoskodik róla, hogy az átadási napon elegendő önkéntes legyen, foglalkozik az önkéntesek problémáival, segíti az esetlegesen felmerülő konfliktusok megoldását.
Mentor: Jellemzően a rutinosabb, régebbi önkéntesek közül kerül kiválasztásra. Bevezeti az önkéntest a konkrét munkába, segíti és figyelemmel kíséri a beilleszkedését, ha azt látja, hogy az önkéntesnek beilleszkedési problémái vannak, azt jelzi az önkéntes koordinátornak.
 

Milyen területeken lehet önkénteskedni a Kosárban? 

Átadás napi önkéntes 

Az átadás napi önkéntes a Kosár Közösség arca, akivel a termelők és a vevők találkoznak, ezért elvárás a pontos, figyelmes munkavégzés, udvariasság, kedves, de határozott fellépés. 

Konkrét feladatai: 

  1. A termelőktől a termékek átvétele

  2. A termékek elhelyezése (vásárlói ládákba, hűtőkbe stb.)

  3. Segíteni a vásárlókat és a pénztárosokat a gyors és gördülékeny vásárlás lebonyolításában.

A munkafolyamat részletezését lásd „Az átadási nap önkéntes munkájának folyamata” című fejezetben.

Minimum mennyi időt igényel az önkéntes munka:  

Az lehet átadás napi önkéntes, aki rendszeresen minimum heti 4 óra időtartamban, péntekenként tudja vállalni, hogy segít nekünk. Természetesen egyszer-egyszer lehet jelezni, hogy most nem alkalmas, azonban ha valaki rendszeresen nem tud jönni, akkor ő átsorolódik az SOS önkéntes körbe (harmadik kör). Pénteki napon 8.30-18.30 óra között van szükség munkavégzésre. Szükség esetén az önkéntes koordinátor időpont módosítást kérhet az önkéntestől az átadási nap biztonságos lebonyolítása érdekében.

Szükséges kompetenciák: 

  • empatikus készség,

  • elkötelezettség, céltudatosság – tudja miért csináljuk az egészet – kitartó az ügy követésében, 

  • kreatív problémamegoldó készség, rugalmasság, 

  • humor, 

  • precizitás, alaposság, 

  • teherbíró képesség: 

  • jó kommunikációs készség

  • alázat, szolgálat. 

 

SOS átadás napi önkéntes 

A jelenlegi önkéntes rendszerünkben, van egy nagy bizonytalanság, hogy mi történik akkor, ha egyszerre több rendszeresen segítő átadás napi önkéntes nem tud jönni. Ebben az esetben lépnek be az SOS önkéntesek. 

Az SOS átadás napi önkéntesek vállalják, hogy: 

  1. első körben minimum 3 alkalommal önkénteskedve megtanulják az átadás napi feladatokat. (Lásd az átadási nap önkénteseknél.) 

  2. az utolsó pillanatban (csütörtök este, péntek délelőtt) is lehet nekik szólni, és amennyiben még nincs más programjuk, akkor beugranak segíteni a dobozolásban, kiszállításban. Azaz felrakhatjuk Őket egy SOS önkéntes címlistára, és ez alapján telefonon hívhatjuk, ha baj van. 

  3. minden beugró alkalommal vállalják, hogy az átadás napi rendszerben bekövetkezett változásokat - az önkéntes munka elején egy gyorstalpalós betanítás keretében - megtanulják. 

  4. a legjobb tudásuk szerint hozzájárulnak az átadási nap sikeréhez. 

 

Minimum mennyi időt igényel az önkéntes munka? 

Az önkéntes koordinátor a megkereséskor egyezteti, hogy milyen munkára, mennyi időtartamra van szükség, milyen időtartamot tud az SOS önkéntes vállalni.

Kiszállító önkéntes 

Konkrét feladata: 

Az átadási napon kiszállítást kérő vevők részére a rendelt áruk összekészítése ládákba, szükség esetén hűtő táskába, majd a kiszállító koordinátor által ellenőrzött ládák, az összekészített címlista alapján házhoz szállítása.  

A visszaérkezés után a használt ládák, hűtőtáskák rendbetétele, elpakolása. A göngyöleg helyre rakása.

A kiszállító önkéntesnek rendelkeznie kell “B”kategóriás jogosítvánnyal és saját autóval. 

 

Minimum mennyi időt igényel az önkéntes munka? 

Heti rendszerességgel átadási napokon 13-18 óra között, minimum 4 óra. 

 

Az átadási nap folyamata 

Mivel az átadás napi önkéntes tevékenység jelenleg a középpontja a Kosár tevékenységének, és itt jelentkezik a legnagyobb igénybevétel, ezért az átadási nap hatékonysága, az önkéntesek együttműködésének javítása érdekében meghatároztuk az átadási nap folyamatát, protokollját. 

 

  1. Kezdés: 8:30 

Az átadási hely előkészítésének feladatai: 

  1. Asztalok kipakolása. 

  2. Ládák felcímkézése a vevők vásárlói cetlijével.

  3. Az átvételhez szükséges szoftver elindítása.  

 

  1. Termelők fogadása, termékek szétosztása, elhelyezése 9.00- 12.00 

    1. A termelők által beszállított termékek átvétele a termelői lista alapján, tételesen. 

    2. A felmerült hiányosságok, esetleges problémák kezelése. 

    3. Az áru elhelyezése a vevő ládájában. Érzékeny, sérülékeny, hűtést igénylő áru elhelyezése a megfelelő helyen.

    4. Pakolás közben nagyon figyelünk a következőkre: 

      1. A termékek ne sérüljenek! 

      2. Mennyit rendelt? (a kiszerelt mennyiség 2X, 3X…) 

      3. Közösen megállapított jelrendszer alkalmazása a dobozolás során. 

      4. Azon termékeknek az árát, melynek változását nem lehet a rendszerben javítani, a láda cetlin javítjuk.

    5. Hiányzó áruk kihúzása a vásárlói listából.

 

  1. Vásárlók fogadása 14.00-tól 

    1. A vevő megérkezése után megkeresni a ládáját.

    2.  Ellenőrizni kell, hogy minden termék benne van-e.

    3. Amennyiben olyan árut rendelt, mely nem került a ládában elhelyezésre, az árut megkeresni és a ládába rakni.

    4. A vevő kasszához küldése az összepakolt ládával.

    5. Folyamatosan a kiürült ládák helyre pakolása, és általában a folyamatos rend fenntartása (a vevők által visszahozott göngyölegek rendben való elhelyezése, a szatyrok, papírok összeszedése, a konyha rendben tartása)

 

  1. A helyiségek rendjének visszaállítása 

Az átadás végén az asztalok, ládák összepakolása, szütyők válogatása, sepregetés, megmaradt termékek elpakolása. 

Munka várható vége: 18:30 

Belső kommunikáció

Az önkéntesek egy zárt facebook oldalon kommunikálnak. Az az új önkéntes, aki legalább 2 alkalommal már részt vett az átadási napon, és átadásnapi önkéntes szeretne lenni, meghívást kap a csoportba.

 

Mit kell tennem, ha önkéntes szeretnék lenni?

Kérjük, töltsd ki az alábbi linket.

 

Milyen módon történik az önkéntesek bevezetése? 

A munkába való betanítás folyamata: 

Az új önkéntesnek elmondjuk a feladatokat és kap egy mentort a tapasztaltabb önkéntesek közül. Az első néhány alkalommal együtt dolgoznak, így az új önkéntes tapasztalati tanulással, a gyakorlatban tanulja meg az átadás napi feladatokat. 

Hogyan történik az önkéntes tevékenység dokumentálása? 

Minden önkéntessel, aki rendszeresen akar önkénteskedni a Kosárban, önkéntes szerződést kötünk. Az önkéntes szerződés törvényi kötelezettség, Jelen kézikönyv az önkéntes szerződés mellékletét képzi, így amikor valaki aláírja a szerződést, akkor vállalja a kézikönyveben foglaltak betartását. 

Kihez fordulhatok, ha problémám, panaszom van? 

Amennyiben az önkénteskedésed során nehézségbe ütközöl, nem értesz valamit, esetleg konfliktusba kerülsz, kérünk ne add fel egyből, hiszen a közösség törvényszerűen hordoz különbözőségeket. Azonban itt is érvényesülni kell a legfontosabb alapelvünknek a “felelős gondolkozásnak és a kölcsönös bizalomnak”, ezért ha bármilyen problémád van, akkor első lépésként próbáld meg az itt és mostban kezelni, megoldani! Ha ez nem sikerül, akkor pedig első lépésként fordulj az egyesület vezetőjéhez, Molnár Fallmann Szabinához.  

Mit kell tennem, ha nem szeretnék már önkéntes lenni? 

Amennyiben valamilyen oknál fogva nem szeretnél a továbbiakban az önkéntesünk lenni, akkor kérünk téged, hogy ezt jelezd az önkéntes koordinátornak. Ezt megteheted személyesen, vagy egy email útján is. Amennyiben az önkénteskedésed során felmerült problémák miatt hagysz el minket, akkor külön megköszönjük, ha megosztod velünk tapasztalataidat, hiszen ezzel lehetővé teszed számunkra, hogy javítsuk a rendszerünket. 

A Kosár elérhetőségei 

A vezetőségnek a központi e-mailen írhatsz: zalavolgyekosarkozosseg@gmail.com  

 

Bármilyen jobbító javaslatot szívesen veszünk! 

 




 

Kategóriák